💡
Snelcursus voor btw-plichtige bijberoepers
  • Introductie
    • Intro
    • Eerst wat cijfers!
  • De start van je zelfstandige activiteit!
    • Let's go!
      • 1) KBO
      • 2) Btw
      • 3) Sociaal verzekeringsfonds
    • Even samenvatten
  • Na de opstart
    • Overzicht
    • Inkomsten
      • Offertes
      • Verkoopfacturen
      • Creditnota's
      • Dagontvangsten
    • Uitgaven
      • Een kost voor je boekhouding
        • Wat is een beroepskost?
        • Waarom is een beroepskost nuttig?
        • Een factuur, een bonnetje, een kassaticket ... ? Wat heb ik juist nodig?
        • Oeps, met mijn privébankrekening betaald..
      • Beroepsmatig percentage
      • Het leercentrum & community
    • De btw-aangifte
      • Wat is een btw-aangifte?
      • Wanneer dien je een btw-aangifte in?
      • Hoe dien je een btw-aangifte in?
      • Hoe betaal ik btw?
      • En als ik btw terugkrijg?
      • Een lege btw-aangifte?
      • Document van een vorig kwartaal?
    • Sociale bijdragen
      • Waarom moet ik als zelfstandige in bijberoep sociale bijdragen betalen?
      • Hoe betaal ik sociale bijdragen?
      • Hoeveel sociale bijdrage moet ik betalen?
      • Kan ik als bijberoeper ook vrijgesteld zijn van sociale bijdragen?
      • Voorbeelden
    • Personenbelasting
      • Wat moet ik indienen?
      • Wie dient je personenbelasting in?
      • Wanneer moet ik mijn personenbelasting indienen?
      • Hoe werkt de personenbelasting?
      • Voorbeeld!
      • De belastingvrije som
  • Een klantenlisting
    • Wat is een klantenlisting?
    • Waarom moet je een klantenlisting indienen?
    • Wanneer moet je klantenlisting ingediend zijn?
    • Je klantenlisting en Dexxter
    • Opgelet!
  • De praktijk!
    • Welke kosten kan ik inbrengen?
    • Leercentrum
    • Community
  • Ready, set, go!
    • Nog even afsluiten
Powered by GitBook
On this page
  1. Na de opstart
  2. De btw-aangifte

Document van een vorig kwartaal?

Zoals je in het hoofdstuk 'wanneer dien je een btw-aangifte in?' kon lezen, bepaalt de documentdatum in welk kwartaal een aankoop en verkoop wordt opgenomen.

Wat er in de praktijk wel eens voorvalt: je hebt door omstandigheden nu pas een aankoopfactuur teruggevonden van een tijdje terug. Laat ons als voorbeeld nemen dat je op 10 mei een factuur terugvindt van je leverancier, maar dat factuur heeft een factuurdatum van 15 februari, al enige tijd terug dus.

Ondertussen heb je uiteraard de btw-aangifte van het eerste kwartaal ingediend, de aangifte die dus betrekking had op de maanden januari, februari & maart. Wat doe je dan met een factuur met factuurdatum 15 februari? Je wil er uiteraard graag nog de btw op recupereren, maar mag je op deze aankoop nog btw recupereren?

Gelukkig geeft dat bij de aankopen geen probleem. Je mag perfect de factuur van 15 februari inboeken in het tweede kwartaal en er btw op recupereren via je btw-aangifte van het tweede kwartaal.

Die optie heb je ook heel eenvoudig in Dexxter door de fiscale datum aan te passen naar het tweede kwartaal. Zo blijft je factuurdatum 15 februari, maar fiscaal ga je deze pas opnemen in het tweede kwartaal, zo valt de aankoop ook in de btw-aangifte van het tweede kwartaal.

Conclusie, je kan perfect de btw van die teruggevonden factuur recupereren in een volgende, nog in te dienen, btw-aangifte.

PreviousEen lege btw-aangifte?NextSociale bijdragen

Last updated 2 years ago